Verslag Operatie =SRS in Brussel

Verslag van Rianne’s SRS door Marijke De Cat in Brussel

Dag van de opname:

Om 09.00 uur vertrokken Kitty en ik van huis voor de reis naar Brussel> Op zich is vanaf Oss de afstand nog niet eens zo groot ca.170 km, maar de files zorgen ervoor dat het toch een reis wordt van om en nabij de 3 uurtjes waar je normaal maar de helft voor nodig hebt…. Om 12.00 uur waren wij bij het hotel van Kitty die daar een week zou verblijven. Nadat zij daar geïnstalleerd was hebben wij nog uitgebreid zitten lunchen. Daarna zijn wij naar het Ziekenhuis gewandeld wat 400 meter verderop lag.

Kliniek De Basiliek, is een wat oud ziekenhuis die je in Nederland niet zo gauw meer aan treft.

CliniqueBasilique-750-672x372

Eerst naar de opname waar ik mij uiterlijk 15.00 uur moet melden. Na wat gegevens te hebben moeten invullen, werd mij verklaard dat ik niets hoefde te betalen. De zorgverzekeraar had alles al geregeld….. Gelukkig maar, is toch altijd spannend. Ik kom te liggen op kamer 314 een 4-persoons kamer, en het is net bezoekuur. Samen met Kitty mijn koffer uitgepakt en na het bezoekuur gaat zij terug naar het hotel. Tot nu toe zijn er verschillende verpleegkundigen die een beetje Nederlands spreken, de rest gaat met handen en voeten. Je ne par le pas Francais, daar kom ik ver mee.

Inmiddels in moeten vullen wat ik allemaal wil eten. Willen van alles maar ik zal het voorlopig wel niet krijgen. De steunkousen worden aangemeten, en ik krijg alvast 3 rode tubes betadine-shampoo die niet schuimen waarmee ik mij morgenvroeg mee moet wassen. ( In België gaat alles anders )

Om 18.00 uur is het al weer bezoekuur en Kitty komt met de laatste nieuwtjes. Om 19.30 nemen wij innig afscheid want zij zal mij pas zien na de operatie. Ik mis haar nu al……. Om 20.15 komt de anesthesist langs en zegt dat ik veel water moet drinken, morgenvroeg eventueel koffie. De operatie staat gepland voor vrijdag 13.00 uur.

Om 21.30 komt Marijke De Cat nog even op bezoek om te vragen of alles in orde is.

117446-fiche.60f1

Voor het slapen gaan moet ik nog even laxeren. Ik krijg een of ander flesje met een goedje wat ik via de anus moet inbrengen. 10 minuten wachten was het advies, maar dat haal ik niet, eerder 5 minuten. Dus gauw naar het toilet en zorgen dat die darmen leeg zijn.

Dag van de Operatie V-day Vrijdag 23-10-2009

Na een slechte nacht waarin ik pas tegen de ochtend in slaap val, wordt ik om 07.00 uur gewekt. Pffffffff …….Om 07.35 uur ga ik douchen met dat gele Betadinegoedje, alles wordt geel. Maar goed dat ik wat minder goede washandjes heb meegenomen, want die kan ik daarna weg gooien. Volgens De Cat eerst helemaal inzepen en daarna afspoelen. Zo gezegd zo gedaan, de beschrijving in het Frans zegt wat anders, daar hebben ze het niet over douchen. Toch maar gedaan wat De Cat zegt. Zij is heilig bij mij en ik vertrouw haar volkomen.

Het komt nu erg dichtbij, ik verlang er naar. Dit moet ten slotte brengen waar ik mijn hele leven al naar verlangd heb. Het voelt goed, en hopelijk gaat alles goed zodat ik straks Kitty weer in mijn armen kan sluiten.

Om 08.15 uur: Ze hebben mij koffie gebracht en bij de over buurvrouw haar ontbijt. Dat lijkt mij nou zo heerlijk, helaas niet voor mij.

Ik ben blij dat ik vorige week een Ipod heb gekocht. Haast de hele nacht naar muziek liggen luisteren, en nu zit ik allerlei foto’s te bekijken, van mijn Lief, van mijn Peetdochter, van Lisette. Ik word er een beetje emotioneel van “Zie je nou wel, ik ben een echte vrouw”…. Maar dat wist ik al, nu nog alles compleet maken Marijke!!!

Om 11.00 uur krijg ik mijn operatiehemd en mijn steunkousen. Om 11.45 uur wordt er nog een hartfilmpje gemaakt en alles is in orde. Om 12.15 uur krijgt iedereen hun middag eten, en ik? Ik blijf nuchter voorlopig.

Om 12.30 uur krijg ik een spuit in mijn bil, daarna weet ik niets meer en om 19.30 uur kom ik weer langzaam bij.

Zaterdag 24-10-2009 – 1e Post-Operatieve dag

Door de narcose heb ik veel geslapen en nergens wat van gewerkt, maar werd toch wakker om 01.30 uur van een zware druk bij mijn anus. Later werd mij door Marijke verteld dat ik mijn nieuwe vagina voelde drukken, dit gevoel zou later verdwijnen zij ze.

Om 02.30 uur werd ik wakker omdat ik erge pijn had, daarom een verband wissel omdat het nog bloedde… Om 05.30 uur weer wisselen van het verband, en ze leggen nu een drukverband aan omdat er nog steeds vers bloed uit kwam.Tegelijkertijd kreeg ik weer een morfine spuit voor de pijn… Tussendoor heb ik toch wat kunnen slapen, maar om 08.00 uur stond Marijke De Cat al weer aan mijn bed voor een 1e controle en om verband te wisselen.

Wat mij verrast? Ik krijg al meteen een licht ontbijtje, wat beschuit met jam en een kannetje thee. Verder heb ik een ongelofelijke dorst en drink liters water.

Om 13.00 uur een controle van het verband en gelukkig is het bloeden nu gestopt.

Om 14.00 uur was het bezoekuur, en daar keek ik echt naar uit omdat ik Kitty vanaf donderdagavond niet meer gezien had… Kitty bracht Lisette mee, omdat ook zij heel erg benieuwd was hoe het met mij ging… Daarnaast was er ook nog mijn Peet dochter en haar man. Het is toch weer fijn als er visite komt, maar ik was o zo blij toen zij weer weg gingen. Na een uurtje was ik helemaal op, gelukkig hadden zij dit ook opgemerkt, door de wartaal die ik uitsloeg van de narcose… Toen zij weg waren heb ik de hele middag geslapen tot het volgende bezoek.

Zondag 25-10-2009 – 2e Post-Operatieve dag

Van zaterdag op zondag heb ik heerlijk geslapen, maar om 07.00 uur was dat voorbij want toen werd ik gewekt door Marijke De Cat. Zij kwam weer eens kijken hoe het met mij ging, verwisselde het verband en zei dat het er goed uit zag. En weg was zij weer, want omdat zij in verschillende ziekenhuizen in Brussel opereert,

vliegt zij van hot naar haar naar haar patiënten… Ik moet de hele week met het onderlichaam plat liggen, met de rug 30 graden omhoog. Dat is vrijwel plat dus, nu ben ik wel een rug slaapster maar een week is wel erg lang hoor… Zondagmiddag krijg ik bezoek van mijn schoonouders en zwager en schoonzus. Even later komt Kitty anders gaat het feest niet door, zij hoort er te zijn.

Gelukkig voel ik mij een stuk beter dan gisteren, en sla geen wartaal meer uit volgens mij. Ook s’avonds krijg ik weer bezoek want Kitty brengt 2 Belgische vriendinnen mee… Het was een goede dag voor mij met lichte pijn, en tussen de vermoeiende bezoekjes toch goed kunnen rusten.

Maandag 26-10-2009 – 3e Post-Operatieve dag

Het was een slechte nacht zowat elk uur wakker, en vanaf 03.00 uur heb ik mijn Ipod maar aangezet om naar muziek te luisteren. En dan zal je zien dat je pas tegen de ochtend in slaap valt. Ik heb zo ontzettend liggen zweten, echt niet normaal alles was zeiknat. En dan waren er nog wat pijntjes, en dat alles zorgt er voor dat je niet slaapt. Met de morfinespuit zijn ze gestopt en krijg nu pijnstillers in de vorm van een Pil van 1 gram, dat is behoorlijk lijkt mij zo. Daarnaast krijg ik 3x daags antibiotica.

Om 08.20 uur krijg ik weer een heerlijk ontbijtje in de vorm van Thee – 4 beschuitjes en Jam… Om 09.30 uur staan de verpleegsters aan mijn bed om mij te wassen, en daar ben ik erg blij om want na een dergelijke nacht van transpireren is dat echt wel nodig… Het bed verschonen vind ik wat minder, dat kost mij toch wel wat energie maar een geheel fris bed is ook wel wat waard.

Het middageten wordt gebracht: Bouillon – Rijstschotel met Tomatensaus en Kabeljauw – Vanillevla. Hmmmm niet slecht en ik heb dan ook heerlijk gegeten.

Om 13.00 uur is Kitty er weer met de laatste nieuwtjes. Ze blijft maar even want ze heeft keelpijn en is erg moe. Haar suiker is helemaal ontregeld door de stress en onregelmatig eten.

S’middags probeer ik maar wat te rusten, maar Oje wat lig ik toch weer te zweten… Er lag een handdoek en die heb ik maar onder mijn billen geschoven, zodat het een beetje de transpiratie kan opnemen.

Om 18.00 uur is Kitty er weer voor het bezoek, maar tegelijkertijd is ook Marijke De Cat er… Kitty moet dus even naar de gang, en Marijke verwijderd al wat verband en de Drains. Het ziet er mooi uit en gelukkig deed het geen pijn.

Dinsdag 27-10-2009 – 4e Post-Operatieve dag

Ook deze nacht ontzettend slecht geslapen, Mevr. Van Dam naast mij lang toch te ronken. Had ik maar oordoppen bij mij gehad, nu heb ik getracht papieren zakdoekjes in mijn oren te stoppen… Ook weer flink liggen zweten, dan weer te warm en dan weer te koud Pfffffff…Je zou er moe van worden…

07.00 uur springen de lichten aan net nu ik lekker lig te slapen, meestal na een vermoeiende nacht val ik tegen de ochtend in slaap. Gisteren heb ik voor het slapen gaan 15 ml Lactulose gekregen wat ik moest opdrinken, dat is om de stoelgang te bevorderen en om de ontlasting soepel te houden… Tot nu toe alleen maar windjes, de tel ben ik kwijt geraakt zo veel waren het er.

09.30 uur: Tijd weer voor een wasbeurt, en ik ben er uit geweest voor een grote boodschap, maar helaas alleen maar windjes, ik moet geduld hebben. Die eerste keer uit mijn bed viel niet mee, alles begon te draaien maar gelukkig waren er 2 verpleegkundigen om mij om te vangen.

11.45 uur: Marijke De Cat staat aan mijn bed en zij is er niet blij mee dat ik al uit bed ben geweest. Dat mag pas op de 5e dag hoor ik nu… Hoe kan dat dan?

Er is een communicatie fout geweest, en de nachtzuster heeft mij een dag te vroeg het laxeermiddel gegeven, waardoor ik in de veronderstelling was dat ik kon gaan poepen. Want zij zei, dat ik haar moest roepen als ik er uit moest om naar het toilet te gaan.

Alles zit gelukkig nog goed, maar de vagina had los kunnen geraken??? Volgens Marijke dus…..

12.00 uur: Creme soep- Puree met Brocolli en Koolvis – Rijste vanillevla. Lekker hoor, alleen zijn die porties veel te groot als je alleen maar ligt te liggen.

13.00 uur: Bezoek van Kitty,

18.00 uur: Bezoek van Kitty

22.30 uur: Tijd om te gaan slapen en nu krijg ik het laxeermiddel op de juiste dag.

Woensdag 28-10-2009 – 5e Post-Operatieve dag

He he, vandaag heb ik nog het beste geslapen van alle nachten tot nu toe, en ze hebben mij laten liggen tot 8:00 uur inde morgen…

De urinezak die ik tot nu toe heb gehad wordt verwijderd. Van nu af aan moet ik om de 3 uur het bed uit om mijn blaas te ledigen, via het blaas katheter. De pijnstillers worden afgebouwd zodat ik mijn blaas leer voelen.

08.30 uur: Ik moet naar het toilet voor een grote boodschap, nu lukt het wel om wat te produceren, al zijn het nog maar een paar keutels.

08.45 uur: Het ontbijt en hoewel lekker, ik krijg dat haast niet meer weg. Het is maar goed dat het weer jam is, dat glijd nog tenminste.

10.00 uur: Voor de 1e keer naar de wasruimte om mij zelf te wassen, en toen moest ik weer poepen, en toen kwam er wel een grote …., zelfs twee.

Mijn eerste fout is al gemaakt met het maandverband. Broekje naar beneden, en ja hoor ze vielen half in de wc. Hahaha dat begint goed, een beginnersfoutje zullen we maar zeggen.

13.00 uur: Het is weer bezoekuur, maar Kitty maakt natuurlijk ook niet zoveel mee in haar hotel, dat wij gauw uitgepraat zijn. Toch ben ik weer blij als ik haar zie.

Ze vraagt wanneer ik naar huis mag, maar ik heb nog niets daarover gehoord…Je moet uitgaan van de 7 hospitalisatie dagen waarop de kostenspecificatie van Marijke De Cat op gebaseerd is, zeg ik tegen haar. En dit is dag 6, nog een dagje dus.

17.15 uur: Het avondeten wordt gebracht, maar ook nu krijg ik dat haast niet weg…Gelukkig krijg ik naast het brood een heerlijke Tonijnsalade met olijven- boontjes- tomaten- paprika- en aardappeltjes, en hoewel ik haast geen honger heb, heb ik dit grotendeels weer heerlijk opgepeuzeld. Terwijl ik in de eerste dagen ontzettend veel water heb gedronken, krijg ik het nu niet meer weg. Het wordt echt tijd om naar huis te gaan. Kitty brengt tijdens het avondbezoek wat sapjes mee, misschien lukt het nu om wat te drinken.

21.40 uur: Marijke komt om het resterende verband weg te halen, mijn benen zien er wat rood uit bij mijn liezen. Daarom schroeft zij de antibiotica wat op, en ik krijg dat nu 4x daags.Ook leer ik nu hoe te dilateren. Het is wat onwennig zo kort nadat het verband er uit is, je bent bang dat je wat beschadigd, maar ook dit ging weer vanzelf.

Het Dilateren volgens Marijke De Cat:

Eerst de onderlegger…Daarna een ontsmettingsmiddel ( Hacdil )op een gaasje om de Stent ( dilator ) te ontsmetten…Dilator horizontaal inbrengen en met draaiende bewegingen naar binnen bewegen, 10 minuten laten zitten…Daarna een ontsmettingsmiddel ( Hacdil )op een gaasje om de Stent ( dilator ) te ontsmetten, en in een steriele zak doen…Vagina met betadine ontsmetten en een maanverband plaatsen…

Donderdag 29-10-2009 – 6e Post-Operatieve dag

Vandaag is de dag dat ik naar huis zou mogen en eerlijk gezegd, ik verlang er naar.

Afgelopen nacht heel slecht geslapen of eigenlijk niet kan ik beter zeggen, want om de 3 uur moet ik mijn blaas leeg maken. Ik heb echt veel slaap in te halen als ik straks weer thuis ben.Vanmorgen heb ik ook een misselijk gevoel in mijn maag, daarom maar een sneetje brood gegeten.

Ik dacht “dan ga ik overdag maar een beetje rusten, een beetje bijslapen”. Maar ook dat is mij niet gegund. Hier is namelijk het gebruik van je GSM niet verboden, en de andere dames gebruiken hem vandaag wel heel erg veel. Pffffffff Ik word er heel erg moe van.

08.00 uur: Kitty belt mij op met de vraag hoe het gaat met betrekking op het dilateren. Inmiddels had ik dit al 3x gedaan en het gaat goed, het wordt al routine.

12.00 uur: Het middageten wordt gebracht, en hoewel het er ook deze keer weer heerlijk uit ziet, krijg ik het niet meer weg. Ik besluit maar het toetje van chocolade bavarois op te eten omdat dit wat gemakkelijker glijd. De tijd gaat maar traag voorbij maar doordat ik zelf ook wat telefoontjes krijg valt dit toch nog wel mee.

15.00 uur: Je wordt ouder mama zeker na zo’n week. Is het de taal die je niet verstaat, maar ook niet voldoende spreekt? Het is wel zo dat je al sneller geïrriteerd raakt als je na 7 dagen maar weinig slaapt…………..IK WIL NAAR HUIS is dat zo moeilijk te begrijpen.

16.30 uur: MARIJKE DE CAT is er! ! !

Zij verwijdert de sonde, en ik moet kijken waar ze deze vandaan haalt. Omdat ik de Stent / Dilator wel in het goede gaatje moet steken om te dilateren. Het zou een pijnlijke zaak zijn als dit niet het geval zou zijn. Maar ik weet waar ik moet zijn, dus No Problem…. Toen mocht ik voor de 1e keer zelf gaan plassen, en ook dit No Problem……

HOERA, IK MAG NAAR HUIS, JOEHOE, YEP YEP, YES YES, , IK MAG NAAR HUIS

Gauw Kitty bellen en samen zijn wij dolgelukkig.

Het advies van Marijke wat ik kreeg, was om na de files pas naar huis te rijden omdat mijn reistijd anders het dubbele zou zijn als normaal.

20.00 uur: Wij kunnen eindelijk naar huis en tot 25 km voordat wij thuis zijn verloopt de reis voorspoedig. Kitty rijd en ik zit op een kussen naast haar…Brussel – Den Bosch in 1,5 uur valt niet tegen, maar toen was er wegens asfaltwerkzaamheden ineens een file van meer dan 15 km.. Dat kon ik dus niet meer aan, en zijn wij door de polder binnendoor gegaan… En dat half uurtje kostte mij meer energie dan die 1,5 uur vanaf Brussel.

22.00 uur: Wij zijn thuis EINDELIJK

1e dag Thuis

Nog maar net thuis en het dilateren kan beginnen. De regels van Marijke De Cat zijn streng, en daar hoort ook bij dat je 6x daags moet dilateren a 10 minuten.

Dus denk ik 24: 6 = 4, dus om de 4 uur dilateren. Later blijkt dat ik dat s’nachts niet hoef te doen. S‘nachts moet je slapen zegt Marijke. Maar goed de eerste 2 weken ben ik nog fanatiek en doe ik het dus ook in de nacht.

Ik slaap op het logeerbed, een 2 persoonsbed wat ik tevens ook gebruik voor het dilateren, want op de meest linkse kant van het bed heb ik alle spulletjes die ik nodig heb voor het dilateren uitgestald.

Kitty op de voorkamer en ik achter want ik houd ze anders maar wakker…Maar tot echt slapen kom ik niet, daarvoor zijn er nog te veel allerlei pijntjes die ik voel.

S’morgens krijg ik mijn ontbijt op bed en dat had ik ook niet anders verwacht van mijn lief. Na het ontbijt ben ik blij dat ik eindelijk, na een week mijn haren weer kan wassen. Ja hoor nu voel ik mij weer helemaal fris en kan er weer tegen aan. Beneden lig ik overdag op de bank waar ik voldoende plek heb om languit te liggen.

Goed en wel beneden, komen de eerst telefoontjes binnen om te vragen hoe het met mij is vergaan in Brussel. En om half 11 stond er al een schoonzus op de stoep met een enorme fruitmand. Allemaal heel erg leuk die aandacht maar ook erg vermoeiend, daarom heb ik een bezoekersschema gemaakt waar iedereen zich aan te houden heeft. a de lunch is het tijd om te gaan dilateren en ga ik naar bed om te rusten. Die rust moet je echt nemen, want dat heb je nodig voor je herstel.

Laat in de middag staan mijn schoonouders op de stoep. Ik ben erg blij om hen te zien, want samen met Kitty zijn zij toch diegene die mij in alles gesteund hebben. Voor hen was ik altijd de vierde zoon, maar nu hebben wij er een schoondochter bij. Lief hé! S’avonds lig ik al om 21.00 uur op bed om te dilateren en daarna ga ik meteen slapen.

——–